Pedagogische visie
Pedagogische visie
Het mooie van deze pedagogische visie is het opvoeden van het kind met de seizoenen als basis. Hierbij laten we ons inspireren door de antroposofische, holistische visie van Rudolf Steiner. Hieruit putten de kinderen houvast door steeds terugkerende liedjes, activiteiten en spreuken. Daarom bakken we elke dag broodjes, maken we muziek op dinsdag en verven we met ”Stockmar “verf op donderdag. We verven in de kleuren van de seizoenen en zingen de liedjes die bij de tijd van het jaar of de jaarfeesten horen.
Onze antroposofische inslag neemt niet weg, dat we geen andere visies accepteren. In tegendeel zelfs…… we halen het mooie uit verschillende visies, zoals Jenaplan, Pikler en het “natuurlijk leren” van Reggio Emilia. Door jarenlange ervaring hebben we onze eigen pedagogische visie gecreëerd:
een mix van verschillende opvoedstijlen die prachtig met elkaar kunnen mengen!
Natuurlijk leren
Door kinderen op een zo natuurlijke mogelijke wijze op te vangen, menen we beter te kunnen kijken en voelen (vanuit hoofd, handen en hart) hoe het kind het beste tot zijn/haar recht kan komen. Zo voorkomen we dat het jonge kind teveel vanuit één visie wordt opgevoed. Ieder kind is uniek en de een zal zich beter ontwikkelen bij het “natuurlijk leren” van Regio Emilia dan de ander, die zich beter voelt bij de ritmische structuur vanuit het antroposofische gedachtengoed. Kortom, we passen onze eigen opvoedmix vanuit antroposofische waarden, normen en gebruiken dagelijks toe. Zonder starheid of dogmatiek! Dit ritme zie je terug in de vele spreuken en rituelen, waar de kinderen gek op zijn! De pedagogische aanpak kan dus per kind verschillen, maar uit zich door herhaling, zachtheid (zacht, rustig stemgebruik), kindgerichtheid, positiviteit en geweldloze communicatie. We ondersteunen ons taalgebruik met gebaren (“babygebaren”).
We maken gebruik van vakleerkrachten zoals een muziek op schooljuf, activiteitenjuf en een bewegingspedagoog (Sherborne).
Puur en duurzaam
In ‘t Pippi Huis kiezen we bewust voor houten speelgoed. Niet alleen omdat het mooi en duurzaam is, maar het heeft iets Puurs. Het geeft verschillende ervaringen aan de tastzin van het kind. Plastic voelt altijd hetzelfde, of je nu een pop vasthoudt, blokken of een auto. Maar hout kan steeds anders zijn: zwaar of licht, glad of oneffen. Iets vergelijkbaars geldt voor poppen: stoffen poppen zijn een rijkdom voor kinderen. Ze ‘leven’…. dat nodigt er toe uit respectvoller er mee om te gaan. Mooi is ook, dat spelen met natuurlijke materialen de fantasie van het kind stimuleert……daarom houden we bij Pippi Huis in Rijswijk van Puur en Duurzaam.